Tuesday, December 13, 2016

Musician and TV-star Thomas Seltzer

Thomas Seltzer is a former bassist in the rock band Turboneger. He is now a TV-host on the popular TV-show: “Trygdekontoret”. Thomas has family in USA, so when the election was going on in America, he decided to make a documentary. The documentary is about Thomas’s family in USA, and how they are affected by the election. In the documentary he discusses topics like how any of the presidents would affect the lives of working class Americans, and also who working class Americans want to win the election.

Bilderesultat for thomas seltzer
Here is a picture of Thomas Seltzer.
As our homework we watched this documentary and in class we got to ask Thomas Seltzer questions. Question about the election, USA and his experiences during the making of the documentary. Although not answering question individually, he responded with a long text where he answered all of our questions and speculations. These are parts of his answers:
SÅ mange spørsmål, og ALLE var bra! Skikkelig eliteskole dere går på??? Smarte kids!
Jeg er ute på opptak og er sliten og ganske lei meg etter gårsdagens valg, så jeg må bare oppsummere kjapt:

Jeg tror ikke Trump kommer til å gjøre ting så veldig mye bedre for lavtlønnede amerikanere, dessverre. Og jeg vet ikke hvor realistisk de selv tror det er at han vil kunne gjøre livet lettere for dem. Jeg tror han driter i dem men har sagt masse ting for å få stemmene deres. Han er en såkalt "demagog", det ordet må dere ta en prat om...

Denne mistanken min skyldes blant annet hvordan han behandler de som vasker og lager mat på hotellene hans, uten at de får ordentlig betalt eller ordentlige arbeidskontrakter. Når de har streiket har han sagt ting som "Mine arbeidere elsker meg og jeg elsker dem", dvs to løgner pakket inn i én setning. Trump har aldri gjort noe for noen andre i hele sitt liv og har et følelsesliv som en bortskjemt liten drittunge. Dersom dere vil forstå hvem Trump egentlig er bør dere snakke om begrepet "narsissisme".

Jeg tror Kim og Kelly har forskjellige meninger fordi de har forskjellige erfaringer. Kim bor rett ved Mexico, noe som er et problem i forhold til arbeidsforholdene på verftet der mannen hennes jobber. Trump har vært ivrig til å snakke om hvordan dette med at amerikanske fabrikker blir lagt ned og flyttet til land som Mexico - der de kan betale ENNÅ mindre i lønn enn de allerede gjorde i USA - og dette liker de som blir utsatt for dette. Mens Kelly er veteran, noe jeg tror har farget hans syn på ting, ikke minst på Det republikanske partiet, som dro igang Irak-krigen, den lengste og ifølge mange mest meningsløse krigen i USAs historie. Han mener at Hillary er flink til å tenke på mannen og kvinnen i gata, men det tror altså ikke Kim. Jeg tror de også begge projiserer litt (nytt vanskelig ord!): de hater begge onkel Will, stefaren deres som plaget dem så fælt i oppveksten, og jeg har på følelsen av at Kim identifiserer Will med Hillary mens Kelly identifiserer Will med Trump; begge synes Will er en kjip, egoistisk og ondskapsfull dobbeltmoralist.

When asking questions and receiving answers we learned much about the election and we also learned a lot about how working class people experience the election in USA. The documentary was interesting and enabled us to learn more about the election.

This post is written by Trygve Tronstad.


No comments:

Post a Comment